Angst of Paniekaanval bij je burnout?

Hoe het ontstaat en wat je hiertegen kan doen!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Burn-out

Paniekaanvallen bij je burnout? Paniekaanvallen ontstaan door angst, maar hoe ontstaat deze angst dan en wat kan je ertegen doen? In dit artikel vertel ik je wat je absoluut WEL en NIET moet doen!

Paniek door angst bij burnout

Angst of paniekaanval bij je burnout? Onder normale omstandigheden voelen we allemaal wel een angst. Maar heb je last van een burnout, dan kun je vaker en heviger angst voelen en een paniekaanval krijgen.

Het vervelende is dat je al veel stress ervaart en daarom niet meer zoveel weerstand kunt bieden aan de angst en paniekaanvallen die bij je burnout erbij komen. De twee versterken elkaar.

Hoe kun je het beste met angst of paniekaanval bij een burnout omgaan? In dit artikel zal ik het je zo duidelijk mogelijk uitleggen en je de handvatten geven om de angst en paniek de baas te worden.

Inhoudsopgave

Waarom je angst en een paniekaanval bij een burnout kunt krijgen

Dat we angst voelen is een natuurlijke reactie. Er is een aanwijsbare oorzaak, iets waar je van schrikt of bang voor bent en daarop kun je daarna reageren: je kunt vechten of vluchten. Nadat je om bent gegaan met deze prikkel, verdwijnt de angst ook weer.

Heb je echter last van stress en in dit geval ook nog een burnout, dan is je lichaam al in een constante staat van paraatheid. Al je zenuwen zijn al overprikkeld en overbelast. Dit heeft enkele gevolgen voor hoe je omgaat met angst:

  • Je hebt minder het gevoel dat jij de controle hebt. Daardoor raak je sneller in paniek.
  • Je hebt je emoties niet goed onder controle. Deze zijn heftiger en zullen gemakkelijker aan de oppervlakte komen.
  • Je hebt te weinig energie om rustig na te denken en verliest sneller het overzicht.
Paniekaanval bij een burnout

Er is waarschijnlijk de laatste maanden al veel gebeurd in je leven, waardoor je stress voelt. Vaak voelen mensen dat dingen hun overkomen en dat ze er dus slachtoffer van zijn. Als je slachtoffer bent, heb je sowieso geen controle over wat er gebeurt.

Dit draagt bij aan de stress. Uiteindelijk kom je zover dat je het gevoel krijgt, dat je het niet aankunt. Als het zover is, kan een kleine gebeurtenis je triggeren. Iets wat je normaal niet uit balans zou brengen, doet een paniekaanval ontstaan.

Symptomen van mensen die veel angst voelen

  • Zweten
  • Hartkloppingen
  • Hoge spierspanning
  • Kortademigheid
  • Duizelig

Angst heeft veel invloed op hoe de hersenen werken. Het zorgt er vaak voor dat je niet logisch meer kunt denken, dat je geen overzicht meer hebt, niet kunt relativeren en geen afstand kunt nemen. Het vervelende is dat je dat vaak zelf niet doorhebt.

Voorbeeld van hoe een paniekaanval ontstaat

Dat er een paniekaanval ontstaat tijdens een burnout, komt meestal door een opeenstapeling van gebeurtenissen. Stel dat je al een tijd problemen hebt op je werk. Thuis heeft een van je kinderen gezondheidsproblemen.

Je moet vaak met haar naar de dokter en je maakt je zorgen. Dit alles kostte zoveel energie, dus zo kreeg je een burn out.

Plotseling kreeg je last van paniekaanvallen. Zo ging je bijvoorbeeld gisteren naar je broer. Hij woont in het centrum van Amsterdam. Meestal kun je voor zijn deur parkeren, want hij heeft een vergunning.

Drukte in Amsterdam

Maar daar stond nu een andere auto. Je hart klopte opeens wild in je borst. Waar moest je nu parkeren? Je wist de weg helemaal niet! Proberen op je smartphone een garage te vinden, maar die was ver weg.

Je reed toch maar de straat uit, er was vast wel iets in de buurt en parkeert bij een automaat. Deze blijkt alleen maar kaartjes voor een uur uit te geven.

De tranen springen in je ogen en je stapt gauw in de auto. Je zweterige handen klemmen het stuur vast, de wanhoop knijpt je keel dicht. Je wilde alleen maar even op bezoek bij je broer! Maar het is te moeilijk, je weet niet hoe je dit moet oplossen.

Hoe kun je ermee leren omgaan?

Het is belangrijk dat je handvatten krijgt om met je angst en paniekaanvallen bij een burnout om te leren gaan. Met bepaalde technieken kun je de ergste klachten verminderen.

Ademhalingstechnieken

Bij yoga en meditatie worden ademhalingstechnieken gebruikt. Deze hebben een positieve invloed op je lichaam en geest. Je focussen op je ademhaling kan snel leiden tot ontspanning. Het geeft je geest iets om zich op te richten en daardoor kan de angst afnemen.

Om leren gaan met angst door burnout

Afleiding zoeken

Voel je de angst opkomen? Zorg dan dat je afleiding vindt. Kijk naar andere mensen en kijk wat zij doen. Dit helpt ook om te zien dat alles heel gewoontjes is en doorgaat.

Je kunt ook je gedachten bezighouden: tel terug van honderd of probeer te bedenken wat je afgelopen week gegeten hebt.

Mindfulness

Met mindfulness leer je je bewustzijn in het nu te houden en dat is heel nuttig. Angsten gaan over het algemeen over het verleden of de toekomst. Je leert ontspanningsoefeningen en hoe je je geest tot rust kunt brengen.

Wat kun je tegen angst en paniek bij een burnout doen?

Als je last hebt van angstvallen kan het handig zijn om de hulp in te schakelen van een coach. Deze kan je helpen inzicht te krijgen in de situaties, waarin jij last krijgt van angsten.

Samen kun je uitzoeken hoe je weer een gevoel van controle kunt krijgen en hoe je zelf met een paniekaanval om kunt gaan.

Het is ook vaak gebleken, dat de paniekaanvallen en angst afnemen als je herstelt van je burnout. Het is dus goed om te proberen te zorgen dat je rust neemt en meer balans vindt in je leven, zodat je uit je burn out komt.

Pak die gebieden aan waar je stress ervaart en leer hoe je kunt ontspannen.

Hulp om van de angst en paniek af te komen?

Je weet nu hoe een paniekaanval bij een burnout ontstaat en wat je hier tegen kan doen. Toch kan het misschien handig zijn om wat hulp te krijgen.

Daarom wil ik het nog even hebben over de cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei.

Deze cursus doe je vanuit huis, maar je krijgt wel één op één hulp. De bedoeling van deze cursus is om jou te helpen van je stress af te komen en in de toekomst beter met stress te leren omgaan.

Dit artikel gaat natuurlijk over angst en paniek bij een burnout, maar zoals je weet komt een burnout door stress en als je dit aanpakt pak je gelijk jou burnout aan.

Wil je hulp? Dan is de cursus van Frank een echte aanrader!

Meer informatie over de cursus Nooit Meer Zorgen of Stress?

Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan!

JA! IK WIL VAN MIJN STRESS AF!

Misschien vind je dit ook interessant?

Partner met een Burn out?

Als je een partner met een burn out hebt ga je samen een zware periode tegemoet. In dit artikel leg ik je precies uit wat je WEL en Niet moet doen bij iemand met een burn-out.

Lees verder

Wil je van je stress af en ontspannen zijn?

Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn!

JA! IK WIL GEEN STRESS MEER!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *