Het effect van stress op de hersenen? Wat je absoluut moet weten!
Wat is Stress.nl - Alles over stress op één website!
Stress 19 januari 2019
mm
Loes Geen reacties

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Wat doet stress met de hersenen? Kan langdurige stress je hersenen blijvend beschadigen en wat kan je hier aan doen? Al deze vragen over stress en de hersenen worden beantwoord.

Wat doet stress met de hersenenWat is het effect van stress op onze hersenen? Stress heeft veel invloed op ons lichaam en hoe we ons voelen. Dat merk je al snel. Maar wat is het effect van langdurige stress op de hersenen?

Als je langdurig onder druk staat, heeft dit gevolgen voor de structuur van je hersenen.

Misschien herken je wel dat je geheugen wat minder wordt en dat je je minder goed kunt concentreren. Zijn dit blijvende gevolgen of kun je van het effect van stress op de hersenen weer herstellen?

Wat doet stress met onze hersenen?

Met kortdurende stress kan je lichaam goed omgaan. Het is eigenlijk een prikkel om beter te presteren. Het helpt je om je aandacht erbij te houden, om je aan te passen aan een veranderde situatie. Omdat het kort duurt, kun je het hanteren en is de stress zelfs goed voor je.

Als je stress ervaart, reageert je lichaam daarop. Je maakt het hormoon adrenaline aan, wat ervoor zorgt dat je ademhaling versnelt en je hart sneller gaat kloppen. Hierdoor heb je meer energie en kun beter presteren. Maar het wordt een ander verhaal als de stress chronisch wordt. Het probleem is dan dat de hormonen niet naar hun normale niveaus terug komen en dat er geen ontspanning volgt.

Dat dit een schadelijke invloed heeft op zowel je mentale functioneren als je lichamelijke welzijn is wel duidelijk. De gevolgen van stress op de hersenen merk je aan de volgende symptomen:

Effect langdurige stress op de hersenen

• Ondermijnt je vermogen om te plannen
• Vermindert je vermogen om goede beslissingen te nemen
• Doet je geheugen verslechteren
• Zorgt voor concentratieproblemen
• Zorgt ervoor dat je je emoties niet goed onder controle kunt houden

Kan langdurige stress blijvende schade veroorzaken?

Niet alleen is stress vermoeiend en heeft het merkbaar effect op de hersenen zoals op je concentratievermogen en je geheugen. Het blijkt daadwerkelijk ook echt de structuur van je hersenen te veranderen. Er zijn drie gebieden die onder invloed van stress structureel veranderen.

Wat zijn de gevolgen van stress op de hersenen

De prefrontale hersenschors

Dit gebied is erg belangrijk. Het is eigenlijk de regisseur van je leven. Met dit gebied maak je plannen, kun je prioriteiten stellen en het zorgt ervoor dat je angsten niet constant met je op de loop gaan. Het helpt je gepast te reageren als er iets onverwachts gebeurt.

Dat dit gebied onder stress te lijden heeft, kun je merken doordat je steken gaat laten vallen. Uit onderzoeken blijkt dat in de prefrontale hersenschors de uitlopers van hersencellen (de dendrieten), zich terugtrekken. Er verdwijnen vertakkingen, waardoor hersencellen geen contact meer met elkaar kunnen vinden. De communicatie zal dus gaan haperen. Het zorgt ervoor dat je chaotisch wordt, geen overzicht meer kunt houden, je ervaart stemmingswisselingen en kunt je minder goed concentreren. Dit is een belangrijk waarschuwingssignaal, dat je teveel stress in je leven hebt.

Hippocampus

De gevolgen van langdurige stress op de hersenen zijn in dit gebied hetzelfde: het aantal verbindingen neemt af. De hippocampus regelt de toegang tot je geheugen, het reguleert stemmingen en hoe je op stress reageert. Onder invloed van stress wordt de hippocampus daadwerkelijk kleiner. Je kunt merken dat je geheugen slechter wordt en ook herstel je minder goed van stress.

Amygdala

Dit kleine gebiedje ter grootte van een amandel signaleert gevaar. Het bepaalt of je reageert met angst of agressie. Onder invloed van stress krijgt de amygdala juist meer verbindingen en uitlopers. Maar dit zorgt ervoor dat je heftiger reageert: banger of agressiever.

Gevolgen van langdurige stress op de hersenen

Het is dus duidelijk dat stress de structuur van je brein kan veranderen. Er kunnen verstoringen in de hersenfuncties ontstaan. Dit is vooral het geval als er langdurige stress voorkomt in de kinder- of tienerjaren. Maar de gevolgen van stress op de hersenen kunnen op elke leeftijd langdurig te merken zijn.

Niet alleen levert stress op de hersenen problemen op met concentreren, je geheugen, plannen, het omgaan met stress en met je emoties, wetenschappers geloven dat het ook de kans op het ontwikkelen van een depressie en het krijgen van dementie of schizofrenie vergroot.

Kortsluiting in de hersenen door stress

Wel is het zo dat de invloed van stress bij iedereen anders is. Welke gevolgen stress op de hersenen heeft hangt af van je genen, maar ook van hoe lang en hoe hevig periode van stress is, van hoe gevoelig je bent en hoe je er zelf mee omgaat.

Wat kun je er tegen doen?

Omdat de gevolgen van stress op de hersenen behoorlijk serieus zijn, is het zaak te proberen vooral langdurige spanningen te voorkomen. Dat betekent dat je op zoek gaat naar de bron van stress in jouw leven. Zoek werk waar je blij van wordt, of kijk of je werk(plek) aangepast kan worden. Praat zaken uit en blijf vooral niet rondlopen met je problemen.

Ervaar je al langdurige stress, dan kun je kijken of je het herstel van je lichaam kunt ondersteunen en jezelf weerbaarder kunt maken. Dit kun je op de volgende manieren doen:

Beweging

Door regelmatig te bewegen, stimuleer je de aanmaak van nieuwe hersencellen. Het bevordert de groei van de hippocampus.

Gezonde voeding

Let op wat je eet, kies voor gezonde groenten en fruit. Stress heeft een ontregelende werking op de bloedsuikerspiegel. Probeer daarom zo min mogelijk suiker en koolhydraten te eten. Daarmee voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je je nog geprikkelder gaat voelen.

Geniet van sociale contacten

Andere mensen kunnen een steun voor je zijn, je kunt je ei kwijt en ze geven je afleiding. Het laatste zorgt er ook voor dat je lichaam zich even kan ontspannen omdat je onbewust minder bezig bent met de stress.

Meditatie en mindfulness

Deze rustgevende activiteiten van mindfulness helpen je hersenen te herstellen. Ook kunnen ze zorgen dat je vervelende, stressvolle gebeurtenissen beter kunt accepteren. Ze helpen je afstand te nemen en emoties te verwerken.

Hulp om van je stress af te komen

Het is erg belangrijk iets te doen aan langdurige stress en zoals je hierboven kan lezen kan het effect van stress op de hersenen op lange termijn vervelende gevolgen hebben. Met wat hulp kan je sneller van je stress afkomen en krijg je handvatten mee om stress de baas te blijven.

Hulp kan je krijgen door de stress te melden bij je huisarts, deze kan je doorverwijzen naar een specialist. Ook zijn er op internet veel cursussen te vinden tegen stress. De één beter dan de ander. Als ik een cursus mag aanbevelen dan raad ik je aan om eens de E-cursus van Frank te bekijken.

Waarom ik deze cursus aanbeveel? Zelf heb ik ook deze cursus gevolgd en het heeft mij heel veel geholpen met hoe ik nu in het leven sta. Ook kan ik je zeggen dat deze cursus te betalen is voor iedereen en er niet zoals vele cursussen honderden euro’s worden gevraagd. Voor meer informatie kan je klikken op de onderstaande link.

Meer informatie over de cursus Nooit Meer Zorgen of Stress? Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan!

Ja! Ik wil van mijn stress af!

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *