Helpt yoga tegen stress? De complete uitleg over yoga tegen stress!
Wat is Stress.nl - Alles over stress op één website!
Yoga 2 februari 2019
mm
Loes Geen reacties

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Helpt yoga tegen stress? In dit artikel vertel ik je waarom het werkt en welke yoga het beste helpt tegen stress!

Helpt yoga tegen stressHelpt yoga tegen stress? Omdat we allemaal regelmatig last hebben van stress, is het goed om op zoek te gaan naar manieren om de spanning kwijt te kunnen raken.

Stress zorgt voor een te hoog niveau van stresshormonen, een te hoge spierspanning en een te snelle hartslag. Door te zorgen voor momenten van ontspanning, kun je mentaal en fysiek weer in balans komen.

Is yoga een goede manier om dat te doen en helpt dat tegen de stress?

Helpt yoga tegen stress?

De invloed die vooral chronische stress op je lichaam en geest heeft, is groot. Stress zorgt voor de aanmaak van hormonen, die je lichaam in een staat van alertheid brengen. Het constante gevoel van stress legt een grote druk op al je organen, maar vaak voel je je er ook geestelijk niet goed bij.

Als dit lange tijd aanhoudt, kun je spanningsgerelateerde klachten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan hartkloppingen, hoofdpijn, maag- of darmklachten en stijve spieren. Mentaal heb je vaak moeite om te stoppen met piekeren, kun je last hebben van angsten en prikkelbaarheid en moeite met concentreren.

Het beoefenen van yoga kan deze klachten verminderen. Het voordeel van yoga is dat het op twee vlakken werkt. Het helpt je terugkomen in je lichaam, wat goed is voor mensen die veel piekeren. En het helpt je ook om fysiek spanningen los te laten dus we kunnen zeggen dat yoga helpt tegen stress.

Waarom helpt yoga tegen stress?

Yoga omvat zowel meditatie als lichamelijke oefeningen, die je kunnen helpen om stress aan te pakken.

Lichamelijke oefeningen

Dit zijn de zogenaamde asana’s. Deze houdingen zijn eigenlijk meditatie in beweging. Ze helpen je om je lichamelijk te ontspannen. Dit gebeurt door houdingen die je spieren stretchen, maar ook kracht vragen.

Yoga oefening tegen stress helpt

Het doen van yoga-oefeningen helpt verder ook de hartslag kalmeren, brengt je hormoonhuishouding in balans en je ademhaling tot rust. Er zijn ontzettend veel houdingen, zodat je elk deel van je lichaam in beweging kunt krijgen.

Meditatie

Het doen van de oefeningen is in zichzelf al een vorm van meditatie. Je moet je goed concentreren om een houding te doen, waarbij je let op het strekken van je benen, dat je je rug recht houdt en je balans bewaart. Het is ook de bedoeling dat je je op je ademhaling concentreert. Dit helpt om je gedachten tot rust te brengen.

Yoga kent daarnaast ook verschillende soorten meditatie-oefeningen. Aan het einde wordt elke yoga-sessie over het algemeen afgesloten met een lig-meditatie (savasana). Tijdens deze meditatie voel je wat het doen van de oefeningen met je lichaam heeft gedaan. Het vergroot je lichaamsbewustzijn en je komt in een diepe ontspanning.

Verder zijn ademhalingsoefeningen een groot onderdeel van de yogafilosofie. Deze heten Pranayama. Door je te richten op je ademhaling, zul je zowel mentaal als fysiek kunnen ontspannen. Er zijn veel verschillende soorten ademhalingsoefeningen.

yoga en ademhaling tegen stress

Ook omvat yoga het doen van stiltemeditaties (waarbij je je gedachten kunt focussen op je ademhaling) en het zingen van mantra’s. Al deze vormen van meditatie kunnen helpen tegen stress.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Yoga helpt tegen stress. Het doen van yoga is goed voor lichaam en geest en het tot rust komen. Het kan helpen om de gevolgen van stress te verminderen.

Yoga:

  • Kalmeert de ademhaling
  • Brengt piekergedachten tot rust
  • Helpt spieren te ontspannen
  • Heeft een bloeddrukverlagend effect
  • Brengt de hartslag omlaag
  • Normaliseert de hormoonspiegel
  • Brengt je terug in je lichaam
  • Maakt het lichaam sterk en soepel
  • Geeft je handvatten om in het dagelijks leven beter om te gaan met stress

Wat voor yoga kun je doen tegen stress?

Er zijn een groot aantal soorten yoga. Het is goed om te weten dat elke vorm van yoga goed kan helpen tegen stress. Dit zijn een aantal van de meest bekende soorten yoga tegen stress:

Hatha Yoga

Dit is een van de populairste vormen van yoga. Elke houding wordt los uitgevoerd. De focus ligt op het ontwikkelen van kracht en flexibiliteit. Je doet bekende houdingen als de Neerkijkende Hond en de Driehoek.

Vinyasa Yoga

Hier doe je de houdingen in een vloeiende beweging achter elkaar. De houdingen worden uitgevoerd in harmonie met de ademhaling. Er worden veel houdingen uit de Zonnegroet gedaan.

Vinyasa yoga helpt tegen stress

Een Vinyasa yogales is behoorlijk inspannend en je kunt er flink van gaan zweten. Maar de “flow” waar je in komt, zal heel rustgevend werken.

Yin Yoga

Tijdens een Yin yogales is het tempo rustig. Houdingen worden lang aangehouden (tussen de 3 en 10 minuten). Je richt je op het oplossen van spanningen in je lichaam.

Er worden hulpmiddelen als blokken en kussens gebruikt om te helpen ontspannen. Yin Yoga helpt blokkades op te lossen en je geest te verstillen.

Iyengar Yoga

Dit is een vorm van yoga waarbij veel aandacht is voor de uitvoering van de houdingen. Juist door het precies uitlijnen van de armen, benen of het hoofd kun je meer halen uit een houding, oefen je je concentratie en vergroot je je lichaamsbewustzijn.

Conclusie

We kunnen zeggen dat yoga wel degelijk helpt tegen stress. Het helpt je om spanningen los te laten en de rust in je lichaam terug te vinden. Door yoga zullen de stresspieken worden verminderd waardoor je de extreme gevolgen van stress kan beperken.

Het is wel belangrijk de oorzaak van jou stress te achterhalen. Stress verminderen lukt het beste om bij de bron aan te pakken.

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *