De meest extreme gevolgen van stress? Dit moet je weten!
Wat is Stress.nl - Alles over stress op één website!
Stress 30 januari 2019
mm
Loes Geen reacties

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Wat zijn de meest extreme gevolgen van stress? In dit artikel vind je alle informatie over welke gevolgen dit zijn en wat je hier tegen kan doen.

Meest extreme gevolgen van stressSoms leidt stress tot ernstige gezondheidsproblemen en daarom heb ik de meest extreme gevolgen van stress voor je op een rijtje gezet.

Er zijn periodes in het leven dat het tegenzit, dat het niet allemaal vanzelf gaat. Als je lange tijd problemen hebt, op de werkvloer of privé, gaat dat op den duur zijn tol eisen.

Het is dan ook belangrijk iets tegen de gevolgen van stress te doen. Als je last van stress hebt en één van de onderstaande symptomen jou bekend voorkomt, dan raad ik jou aan per direct actie te ondernemen om verdere gevolgen van stress voor te zijn.

Hieronder lees je alles over de meest extreme gevolgen van stress en wat je hiertegen kan doen.

Wat zijn de meest extreme gevolgen van stress?

Stress is op zich niet erg, maar langdurige stress kan tot vervelende gevolgen leiden. Stress kan veel verschilde gevolgen hebben op ons dagelijks leven zoals slaap of concentratie problemen.

Als we het over de meest extreme gevolgen van langdurige stress gaan hebben dan kunnen er veel serieuzere en ernstige gezondheidsproblemen ontstaan. Deze extreme klachten kunnen uiteenlopen van veel vaker ziek worden tot aan een depressie of zelfs hart- en vaatziekten.

Lichamelijke gevolgen

Door teveel langdurige stress kan je de gevolgen lichamelijk zeer goed merken. Dit komt omdat deze vaak het meeste opvallen voor jouzelf en je omgeving. De lichamelijke gevolgen van stress kunnen zeer ernstig zijn en het is daarom erg belangrijk actie te ondernemen om hier iets tegen te doen.

Hersenen

Stress laat sporen na in de hersenen. Er zijn drie gebieden die te lijden hebben onder stress. Dit zijn de prefrontale cortex (die zich bezig houdt met plannen en het verminderen van stress), de hippocampus (geheugen) en de amygdala (signaleert gevaar).

Door langdurige stress veranderen de verbindingen tussen hersencellen, de communicatie tussen je hersencellen wordt lastiger. Stress beschadigt daadwerkelijk je hersenen.

Je kunt de gevolgen van stress vaak merken aan een verminderd geheugen, concentratieproblemen, moeite hebben om gestructureerd te denken en het feit dat je steeds gevoeliger reageert op stress.

Immuunsysteem

Door chronische stress is je lichaam continu gespannen. Vooral het hormoon cortisol zorgt ervoor dat je meer energie krijgt om met de noodsituatie om te gaan, maar deze energie wordt weggetrokken uit andere delen van het lichaam. Dat is bijvoorbeeld het immuunsysteem. Als je veel last hebt van stress kun je merken dat je vaker ziek wordt.

Hart- en vaatziekten

Een van de meest extreme gevolgen van stress is een verhoogde hartslag. Niet alleen is dat slecht voor je hart, maar het kan ook hartritmestoornissen veroorzaken.

Hartklachten gevolgen van extreme stress

Een hoge bloeddruk is een ander probleem. Dit kan op den duur het hart en de bloedvaten beschadigen. Een van de meest extreme gevolgen van stress is dus de mogelijkheid van het krijgen van een hartaanval. Ook zul je je regelmatig heel vermoeid voelen, buiten adem en het hebben van hartkloppingen is vaak zeer verontrustend.

Mentale gevolgen

De mentale gevolgen van extreme stress beïnvloeden je dagelijks doen van leven heel erg. Je presteert op je werk slechter en het kan zelfs zo ver komen dat je niet meer kan werken.

Burn out en depressie

Mensen die veel stress ervaren, kunnen vaak niet stoppen met piekeren over de moeilijke situatie waar ze in zitten. De meeste problemen zijn niet op te lossen met piekeren, dus de stress blijft, maar je voelt je steeds vermoeider en kunt minder goed met de stress omgaan.

Het is mogelijk dat je op een gegeven moment psychisch uitgeput raakt. Dan is de koek op en kom je terecht in een burnout. Als je hier last van hebt, kun je niet meer functioneren en ben je totaal uitgeput. Het piekeren, slechte slapen en gevoel van machteloosheid kan ook leiden tot somberheid en huilbuien. Zo kan extreme stress uiteindelijk een depressie veroorzaken.

Slaapproblemen

Continu piekeren zorgt er eigenlijk altijd voor dat mensen die stress voelen, slecht slapen. De manier waarop zich dit uit is verschillend. Sommige mensen liggen de hele nacht wakker, anderen vallen lastig in slaap of worden midden in de nacht wakker en kunnen niet meer slapen.

Slaap problemen als gevolg door stress

Hoe dan ook leiden slaapproblemen ertoe dat je overdag vermoeider bent, je niet goed kunt concentreren en dat kan de stress weer doen toenemen. Slaapproblemen dragen bij aan een vicieuze cirkel van vermoeidheid, meer stress ervaren en nog slechter slapen.

Hoe het zover komt

Een korte tijd stress ervaren is meestal geen probleem. We kunnen omgaan met spanning en we lossen de problemen op. Het wordt echter wel problematisch als stress chronisch wordt.

Het gaat in dat geval om situaties waar je niet zomaar uitkomt: een slechte sfeer op het werk, een huwelijk dat al jarenlang niet goed meer gaat, geen werk kunnen vinden of problemen met de opvoeding van kinderen.

Elke keer dat je de problemen onder ogen komt en er niet uitkomt, voel je je gefrustreerd, machteloos, bang of boos. Elke stressvolle situatie bouwt meer spanning op. Vooral mensen die te weinig steun krijgen uit de omgeving, lopen het risico klachten te krijgen van stress. Deze langdurige spanningen kosten enorm veel energie en putten je mentaal en fysiek uit.

Het is een feit dat het op een gegeven moment niet meer lukt om te ontspannen, weer energie op te doen en de stresslevels van je lichaam te verlagen.

Wat kan je tegen de extreme gevolgen van stress doen?

Het is belangrijk om te zorgen dat je zowel mentaal als fysiek weer kunt ontspannen, zodat je de meest extreme gevolgen van stress kunt verminderen.

Zoek hulp

Als je zelf geen uitweg kunt vinden uit je problemen, is het verstandig om hulp te zoeken. Heb je problemen op je werk, probeer dan een gesprek aan te gaan met leidinggevenden, een loopbaancoach of iemand die kan bemiddelen.

Relatieproblemen of opvoedproblemen kunnen aangepakt worden met de hulp van een (gezins)therapeut.

Probeer vooral ook hulp van vrienden in te schakelen. Je kunt je gevoelens bij hen kwijt, maar ze kunnen ook eens inspringen, zodat je wat tijd voor jezelf of je partner kunt hebben.

Meditatie, yoga, mindfulness

Hoewel deze vormen van ontspanning vaak gezien worden als zweverig, is niets minder waar. Ze geven je heel concrete handvatten om je lichaam en geest te ontspannen. Je leert het piekeren los te laten en het stille middelpunt van jezelf te vinden. Het wordt dan steeds gemakkelijker dit ook in stressvolle situaties te doen.

Yoga kan eveneens helpen fysieke spanningen los te laten. De houdingen helpen je je spieren te ontspannen, brengen de hartslag tot rust en brengen je uit je hoofd weer in je lichaam.

Snel minder stress met de cursus Nooit meer zorgen of stress

Je hebt nu kunnen lezen wat de meest extreme gevolgen van stress zijn.

De juiste hulp om van je stress af te komen is erg belangrijk en een goede cursus tegen stress kan je hier enorm bij helpen. Zo een cursus helpt niet niet alleen om van je stress af te komen, maar helpt je ook in de toekomst beter met stressvolle situaties om te gaan.

De Nooit meer zorgen of stress cursus van Frank de Moei kan je hier goed bij helpen. In deze cursus leer je hoe jij van jou stress afkomt en hoe je met stress kan leren omgaan. Dit hoef je niet zelf te doen, je wordt hier namelijk helemaal in begeleid.

Meer informatie over de cursus Nooit Meer Zorgen of Stress? Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan!

Ja! Ik wil van mijn stress af!

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *