Mindful yoga tegen stress

Wat mindful yoga is en waarom dit super goed werkt!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Mindful yoga tegen stress? In dit artikel vertel ik je wat mindful yoga is en waarom dit super goed werkt tegen dagelijkse stress!

Mindful yoga

Mindful yoga, wat is het en wat kan je ermee bereiken? We hebben regelmatig een moment nodig om te kunnen ontspannen. Een moment waarop je niets moet, waarop je brein tot rust kan komen en je lichaam spanningen kan loslaten. Er zijn meerdere manieren waarop dat kan. Mindful yoga combineert het rustgevende gevoel van mindfulness met de fysieke en mentale ontspanning van yoga.

In dit artikel vertel ik je precies wat het is, waar het vandaan komt en wat je ermee kan. Dus alles over mindful yoga op één pagina, wat wil je nog meer?

Inhoudsopgave

Wat is mindful yoga?

Bij mindful yoga is er aandacht voor beide disciplines. Mensen denken vaak dat er veel overlap is tussen de twee, maar ze hebben toch wel een heel verschillende focus en een ander doel.

Mindfulness

Mindfulness is erg populair geworden de laatste jaren. En dat is ook geen wonder, want veel mensen ervaren stress, hebben last van piekeren en komen niet tot rust. Het gebrek aan ontspanning uit zich in stressklachten, van slecht slapen tot het krijgen van een burnout. Dan kun je mindfulness gaan toepassen.

Iets mindful doen, betekent dat je met je aandacht helemaal in het hier en nu bent. Je richt je op wat je voelt (fysiek, met je huid, of op emoties), maar ook op wat je ziet en hoort.

Deze focus zorgt ervoor dat je brein zich alleen bezighoudt met dit moment. Het heeft geen mogelijkheid om te gaan piekeren over die belangrijke vergadering morgen of die vervelende ruzie van gisteren. Dit zorgt dus voor meer rust in je geest, maar ook in je lichaam.

Yoga

Yoga houdt zich bezig met de ontwikkeling van zowel de geest als het lichaam. Omdat er aandacht is voor meditatie en het tot rust brengen van je gedachten, is er die overlap met mindfulness.

Maar bij yoga zijn de oefeningen (de asana’s) een belangrijk onderdeel. Met yoga probeer je een verbinding te maken tussen de geest en het lichaam. Ontspanning van de geest leidt tot ontspanning van het lichaam en andersom.

Vrouw doet yoga

Je doet met yoga allerlei houdingen. Je strekt je spieren, maakt ze soepel en sterk. Het doen van de houdingen zorgt ervoor dat je spanningen kunt loslaten die zijn opgeslagen in de spieren. Maar doordat je heel bewust met je aandacht bent bij wat je doet, zorgt dat ook mentaal voor veel rust.

Verder wordt er tijdens een yogasessie ook tijd uitgetrokken voor meditatie en ademhalingsoefeningen. Maar bij een normale yogales wordt 80% van de tijd besteed aan fysieke oefeningen.

Mindful yoga combineert het beste van deze twee en dit zorgt ervoor dat je nog meer de nadruk legt op je bewustzijn tijdens de houdingen. Je verdiept het contact met jezelf en je lichaam en gaat helemaal op in het huidige moment. Er worden vaak zachte houdingen gedaan, waarbij fysieke ontspanning centraal staat. Er is daarnaast ook voldoende ruimte voor meditaties.

Mindful yoga tegen stress

Stress is een veelgehoorde klacht. 77% Van de mensen heeft regelmatig last van lichamelijke klachten door stress en 48% van de mensen slaapt slecht vanwege stress. Natuurlijk kun je tijdelijk last van stress hebben: een verhuizing, een ziek kind of een spannend examen. Maar je weet dat hier snel een einde aan komt en dan is het goed te dragen.

Heb je echter langdurig last van stress, dan is ontspanning steeds moeilijker te vinden en kun je klachten gaan ontwikkelen. Fysiek merk je dat bijvoorbeeld door hoofdpijn, gewrichtsklachten of problemen met je spijsvertering. Mentaal merk je dat je veel piekert, je werk niet kunt loslaten en je geïrriteerd of prikkelbaar voelt.

Langdurige stress is een groot risico voor je gezondheid. Op den duur kan het leiden tot een hoge bloeddruk, een burnout of zelfs hartklachten.

Mindful yoga kan je de handvatten geven om je eigen rust weer te kunnen vinden. Door regelmatig deze vorm van yoga te beoefenen, kun je de spanningen uit je lichaam beter loslaten. Het bewustzijn van je lichaam vergroten, helpt ook om sneller aan te voelen wanneer je last krijgt van stress.

Mindful yoga oefening tegen stress

De oefeningen helpen je beter in het nu te blijven. Je wordt je bewust van hoe je gedachten snel afgeleid raken en zich bezighouden met het verleden of de toekomst. Dit bewustzijn zorgt ervoor dat je ook buiten de Mindful yogalessen in het nu kan blijven. Stress zal minder vat op je hebben en klachten gerelateerd aan stress kunnen afnemen.

Voordelen van mindful yoga

  • Minder spanningen in je lichaam, dus minder spanningsgerelateerde klachten, zoals buikpijn, hoofdpijn, pijnlijke gewrichten.
  • Betere nachtrust, dieper slapen.
  • Afname van piekergedachten, die op hun beurt weer spanning veroorzaken.
  • Het werkt bloeddruk verlagend.
  • Betere concentratie.
  • Meer zelfvertrouwen.

Door regelmatig mindful yoga te beoefenen, zul je merken dat je beter om kunt gaan met stressvolle situaties. Doordat je leert je gedachten te focussen, geef je je hersenen niet de mogelijkheid om te gaan piekeren. Hierdoor heb je ook minder last van angsten en vergroot je je zelfvertrouwen.

Verder helpt mindful yoga je meer te genieten van het nu. Want het nu is het waard om dat met je volle aandacht te beleven.

Misschien vind je dit ook interessant?

Wil je van je stress af en ontspannen zijn?

Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn!

JA! IK WIL GEEN STRESS MEER!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *