Mindfulness betekenis – Wat is mindfulness?

Alles wat je absoluut MOET weten over mindfulness!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Opzoek naar de betekenis van mindfulness? In dit artikel vertel ik je alles wat je absoluut MOET weten over mindfulness!

Mindfulness betekenis

Tegenwoordig kan je bijna niet meer om het begrip heen, je hoort het overal en leest er van alles over. Maar veel mensen zullen zich toch afvragen wat mindfulness en de betekenis daarvan nou eigenlijk precies inhouden.

Wat wel voor iedereen duidelijk is, is dat het iets te maken heeft met je geestelijke gezondheid en het krijgen van rust in je hoofd.

Om alle onduidelijkheid omtrent deze term bij je weg te halen, wordt in dit artikel verder ingegaan op mindfulness en de betekenis daarvan. Aan het einde van dit artikel ken jij dan ook alle ins en outs van mindfulness en haar betekenis.

Inhoudsopgave

Wat is mindfulness? – De betekenis

Om bij het begin te beginnen leggen we allereerst uit wat mindfulness, inclusief de betekenis daarvan, is. De meest simpele uitleg van het begrip is de toestand waarin je ‘leeft met volle aandacht’. Mindfulness, in de betekenis van het ‘helemaal wakker zijn’ stelt dat je waarneemt wat er in het hier-en-nu gebeurt zonder afgeleid te worden door vooroordelen of meningen van jezelf of anderen.

Hoe vaak lopen we niet rond met gedachten over wat we straks allemaal nog moet doen? Je moet nog even bij je moeder langs en daarna boodschappen doen. Op je werk moet je dit en dat nog doen. Ben je gisteren niet vergeten om die afspraak te verzetten?

Mindfulness leert je om in je hoofd minder aandacht te besteden aan de gedachten over de toekomst en het, maar je meer bezig te houden met wat je op dit moment aan het doen bent.

Mindfulness betekend genieten op dat moment.

Een mooi voorbeeld daarvan is dat je op de fiets naar je werk in gedachten al bezig bent met wat je daar allemaal moet doen. Ben je aan het oefenen met mindfulness dan heb je geleerd om je daar allemaal nog even niet druk over te maken. In plaats daarvan geniet je van het zonnetje en de mooie kleuren van de herfstblaadjes aan de bomen.

Het is een methode waarbij je leert beter in je vel te zitten en het kan zelfs ingezet worden als een vorm van therapie. Mindfulness helpt je om stress minder invloed op je te laten hebben, minder te piekeren en effectiever te werken.

Waar komt mindfulness vandaan?

Mindfulness is oorspronkelijk afkomstig uit het boeddhisme en wordt tegenwoordig in de huidige westerse wereld gezien als een stroming in de psychologie.

Boeddha had met mindfulness zoals hun dat kennen een hoger doel dan wat wij nu kennen en dat is de volledige verlichting van alle innerlijke verstoringen. Je kan dan denken aan verlichting van verlangen, angst en onwetendheid.

Voor wie is mindfulness?

Heel veel mensen zullen er bekend mee zijn om veel te piekeren. Ze maken zich zorgen over de toekomst of blijven zich maar bezig houden met ervaringen uit het verleden.

Staat dit gepieker je in de weg om je op het heden te richten? Of ervaar je misschien veel stress en heb je daardoor moeite goed te functioneren? Wanneer er bij jou sprake is van het bovenstaande, dan is een mindfulnesstraining iets voor jou.

Het uitgangspunt is dat je leert om bewuster te leven. Je leert jezelf een andere manier aan om om te gaan met stress, (negatieve) gedachten en emoties.

Heb jij zaken waar je tegenaan loopt? Vind je dat je teveel op de automatische piloot handelt en merk je dat er veel langs je heen gaat? Reageer je wel eens op je omgeving en de mensen daarin op een manier die je liever anders zou zien? Als jijzelf of je omgeving hier veel last van hebben, dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Mindfulness is daar een prima manier voor.

Ontspannen vrouw doet mindfulness

Mindfulness tegen stress, angst en paniek

Natuurlijk kan je voor je persoonlijke ontwikkeling doen aan mindfulness en de betekenis ervaren die het heeft in jouw leven. Daarnaast is het een prima methode om in de gezondheidszorg in te zetten wanneer er sprake is van psychische klachten.

Met name in het geval van klachten die stress gerelateerd zijn, kan je veel baat hebben bij mindfulness. We denken hierbij aan onder andere depressie of angsten. Daarnaast is het een manier die je kan helpen bij het omgaan met lichamelijke klachten, zoals chronische pijn.

Geestelijke gezondheidszorg

In de geestelijke gezondheidszorg wordt graag gebruik gemaakt van MBCT trainingen. Deze afkorting staat voor Mindfulness Based Cognitieve Therapie. Daarmee wordt mindfulness in de betekenis van therapie bedoeld.

Deze vorm van therapie is gebaseerd op MBSR ( Mindfulness Based Stress Reductie). Deze 8 weken durende MBSR training is in 1979 in Amerika ontwikkeld en vindt zijn oorsprong in het boeddhisme.

Bij de MBCT wordt een combinatie gemaakt van cognitieve therapie met meditatietechnieken. Tijdens de trainingen oefen je in het omgaan met negatieve gedachten. Het is bekend dat het onderdrukken of vermijden van deze gedachten je niet helpen om je beter te gaan voelen.

MBCT gaat uit van het accepteren van de negatieve gedachten, ze te laten voor wat ze zijn. Je leert je aandacht ergens anders op te richten zodat de negatieve gedachten niet de kans krijgen te gaan overheersen.

Hoe gaat het mindfulness in zijn werk?

Mindfulness is in wezen niets anders dan een eenvoudige vorm van meditatie. Je leert jezelf aan om je bewust te zijn van het nu, om situaties te accepteren zoals ze zijn, geeft jezelf daarmee de mogelijkheid om uit je vaste denkpatroon te komen en problemen vanuit een ander perspectief te bekijken.

Uiteraard zal dit niet meteen bij de eerste poging lukken, maar zal je enige oefening nodig hebben. Je zal merken dat je intenser gaat leven en daarnaast je ontspannender zal voelen. Op die manier kan mindfulness kan grote betekenis in jouw leven krijgen.

Voorbeeld oefening van mindfulness

Je kan deze vorm van meditatie heel eenvoudig zelf uitvoeren. Je zoekt een rustig plekje waar je even ontspannen kunt zitten. Adem diep in en uit waarbij je je schouders ontspant. De eerste paar minuten concentreer je je helemaal op je ademhaling. Je laat je gedachten voor wat het is en probeer je bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt.

Dat wil zeggen, richt je zintuigen op je omgeving. Wat hoor je om je heen? Misschien het tikken van de radiatoren of de regen op het raam. Wat voel je? Bijvoorbeeld de vloer of de stoel waar je op zit. Wat ruik je? Denk daarbij aan de geur van bloemen of een geurkaarsje.

Door deze oefeningen te blijven herhalen zal je focus zich meer en meer op het nu richten met als resultaat dat je meer stilte in je hoofd zal ervaren.

Mindfulness oefening voor thuis.

Mindfulness in het dagelijks leven

Mindfulness kan op veel verschillende manieren worden toegepast in het dagelijks leven. In het drukke dagelijks leven is het uiteraard niet zo eenvoudig om met mindfulness bezig te zijn.

Om jezelf eraan te herinneren dat je wil genieten van het nu, kan je bijvoorbeeld een speciaal mindfulness-steentje bij je dragen. Elke keer als je het voelt, wordt je er weer herinnerd aan dat je mindfulness wil toepassen.

Voordelen van mindfulness

We hebben het hier boven gehad over mindfulness en de betekenis daarvan uitgelegd. Maar wat zijn nou de voordelen van het gebruiken van mindfulness? Welk effect heeft het op je? We hebben de zes grootste positieve effecten van mindfulness voor je op een rijtje gezet.

Ten eerste werkt het stress verlagend. Het maakt je productiever. Verder kan je je beter focussen waardoor het tijdsbesparing oplevert. Je geniet meer van het leven en voelt je gelukkiger. Van elke situatie leer je het mooie te herkennen. Je krijgt oog voor de kleine mooie dingen in het leven en leert daarvan te genieten.

Ben jij nu geïnspireerd geraakt door deze uitleg van mindfulness en de betekenis die het kan hebben in iemands leven? In het hele land kan je bij specialisten terecht voor verdere uitleg en trainingen.

Mindfulness thuiscursus

Je weet nu wat mindfulness is en misschien ben je nu ook wel opzoek naar een mindfulness cursus. Op internet zijn er heel veel mindfulness cursussen te vinden, en de één is beter dan de andere. Nu vraag jij je natuurlijk af welke het beste is. Ik kan je niet precies zeggen welke cursus wel en niet goed is. Veel lijken erg op elkaar en zelf kan je natuurlijk het beste bepalen welke goed aan voelt.

Als ik er jou een cursus mag aanbevelen dan raad ik de cursus van Rolf aan. De cursus van Rolf is een 8 weken durende thuis cursus met erg veel waarde om positiever en stress vrij in het leven te komen staan.

De voordelen van deze cursus vind ik zelf dat je veel inspirerende video’s en audio bestanden krijgt. Elke dag krijg je een email met inspirerende oefeningen die niet langer duren dan 30 minuten. Wat je dus makkelijk elke dag kan doen.

Ook krijg je een bonus hoe je mindfulness kan toepassen op je werk. Dit is echt geweldig want vaak moet je hiervoor veel geld neerleggen.

Meer informatie over mindfulness?

Bekijk de online cursus!

Ja! Laat mij meer zien

Misschien vind je dit ook interessant?

Wil je van je stress af en ontspannen zijn?

Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn!

JA! IK WIL GEEN STRESS MEER!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *