Pijn in de kaak door stress?

Dit is wat je ertegen kan doen!

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Pijn in de kaak door stress? In dit artikel leg ik je precies uit waardoor dit komt en wat je hiertegen kunt doen!

Pijn in de kaak door stress

Dat je lichaam op spanning en stress reageert, wist je waarschijnlijk wel. Je kunt last van stijve spieren of een hoge bloeddruk krijgen en oppervlakkig gaan ademhalen.

Er zijn bepaalde plekken in het lichaam, waar spanning gemakkelijk vastgehouden wordt. De kaken zijn er daar een van, een reden dat je daar pijn in de kaak door stress kunt gaan voelen.

Inhoudsopgave

Waarom krijg je pijn in je kaken door stress?

Het lichaam is goed bestand tegen spanning. Het past zich aan, als je bijvoorbeeld in een moeilijke situatie zit. Een hoge werkdruk, een ziek kind of een relatie die niet zo lekker loopt, je kan tijdelijk best veel stress verdragen. Maar deze periode zou niet te lang moeten duren, dan kan het klachten gaan veroorzaken.

Je kunt spanning voelen doordat je hartslag hoger is dan normaal en veel mensen merken ook dat hun spieren gespannen zijn. Bekend zijn schouder- of nekklachten. Maar door stress kun je ook pijn in je kaken krijgen. Dit gebeurt onbewust: je klemt je kaken dan op elkaar en daardoor kun je pijn of stijfheid voelen. Dit heet bruxisme oftewel kaakklemmen.

Omdat de kaakspieren een van sterkste spieren van het lichaam zijn, kan het aanspannen van deze spieren meerdere problemen veroorzaken. Dit kan gaan van gebitsslijtage en kaakpijn, tot hoofdpijn, pijn aan je oren, je schouders en je nek.

Pijn in de kaak door stress verminderen, hoe doe je dat?

Ontspanning

Gezien het feit dat de achterliggende oorzaak van kaakpijn stress kan zijn, is het een goed idee om te zorgen voor meer ontspanning.

  • Probeer elke dag tijd vrij te maken voor ontspanning door bijvoorbeeld meditatie of yogaoefeningen.
  • Wandelen in de natuur is erg goed om los te komen van stressvolle situaties.

Het is belangrijk om meer inzicht te krijgen in hoe je omgaat met stress. Houd in de gaten of je je kaken stevig aanspant en probeer de spieren actief te ontspannen. Hier zijn ook oefeningen voor:

  • Gapen: Ook als je niet moe bent, zorgt gapen voor een stretch van de kaakspieren. Sper je mond wijd open en herhaal de beweging een paar keer.
  • Druk je tong tegen je verhemelte, doe nu langzaam je mond open en dicht. Herhaal rustig enkele keren.
  • Glimlachen: Lachen is gezond en kan spanning wegnemen. Je hoeft niet eens echt te lachen, maar gebruik wel de spieren: adem in, glimlach wijd en ontspan bij een uitademing.
  • Kauwen: Maak een kauwbeweging (ook al heb je geen eten in je mond). Beweeg rustig, maak je spieren los.

De bron van stress oplossen of vermijden

Pijn in de kaak door stress verminderen? Het beste is het om ervoor te zorgen dat je minder stress gaat ervaren. Dit kun je doen door je problemen op te lossen. Maak je moeilijkheden op het werk bespreekbaar, zorg dat je werkdruk verlaagd wordt.

Gaat het om relatieproblemen, dan kan relatietherapie helpen. Je gevoel van stress wordt meestal al een stuk minder als je werkt aan een oplossing van je problemen.

Knarsbitje

Als stress verminderen niet zo gemakkelijk gaat en je hebt wel last van de klachten die het bruxisme geeft, kun je een knarsbitje gebruiken. Hierdoor kunnen de kaakspieren gemakkelijker ontspannen en zijn je tanden beschermd tegen slijtage. Dit kan vooral ‘s nachts handig zijn, wanneer je onbewust je kaakspieren weer kunt aanspannen.

Massage van kaken en gezicht

Niet alleen is massage heel ontspannend (wat goed is tegen stress), je kunt er ook heel direct je kaakspieren mee losmaken. Je kunt dit zelf doen, door met je vingertoppen vlak voor je oren ronddraaiende bewegingen te maken.

Druk zachtjes met je vingers op je jukbeenderen en langs de kaak naar beneden. Bij ernstige klachten kun je ook een afspraak maken bij een gespecialiseerde kaakfysiotherapeut.

Minder stress dankzij de cursus Nooit meer zorgen of stress

Je weet dat je last van stress hebt en je weet ook dat je hier iets aan moet doen. Maar waar moet je beginnen en wat is de beste oplossing voor jou?

Eén van de beste en simpelste methoden om van stress af te komen en ontspanner in het leven te staan, vind ik zelf de Nooit meer zorgen of stress cursus van Frank de Moei,

Frank helpt jou stap voor stap via een thuiscursus van je stress en zorgen af te komen.

Meer informatie over de cursus Nooit Meer Zorgen of Stress?

Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan!

JA! IK WIL VAN MIJN STRESS AF!

Misschien vind je dit ook interessant?

Wil je van je stress af en ontspannen zijn?

Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn!

JA! IK WIL GEEN STRESS MEER!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *