Last van pijnlijke ribben door stress? Hoe dit ontstaat en wat je kunt doen!
Wat is Stress.nl - Alles over stress op één website!
Stress 4 augustus 2019
mm
Loes Geen reacties

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Last van pijnlijke ribben door stress? In dit artikel vertel ik je precies waardoor dit komt en wat je hiertegen kunt doen!

Pijnlijke ribben door stressPijn aan de ribben, het borstbeen of de borstkas is een vervelende klacht, waar je ook nog eens erg van kan schrikken. Vaak denken mensen al snel aan hartklachten en dat maakt de angst nog erger.

Maar pijnlijke ribben en een gevoel van druk op de borst kunnen ook goed door stress veroorzaakt worden. Hoe pijnlijke ribben door stress kunnen ontstaan en wat je eraan kunt doen, lees je hieronder.

Oorzaak van pijnlijke ribben door stress

Heb je pijn in je ribben, in je borstbeen of voel je druk op de borst, dan ligt de achterliggende oorzaak vaak bij de spieren of het borstweefsel. Een combinatie van een verkeerde houding, stress en een oppervlakkige ademhaling kan ervoor zorgen dat de ribben niet goed meer kunnen bewegen.

Stress zorgt ervoor dat je je gespannen of angstig voelt. Dit heeft direct een effect op je lichaam. Je spieren spannen zich aan, je hartslag gaat omhoog en ook je ademhaling gaat sneller. En dat niet alleen, de ademhaling verschuift van de buik naar de borst. Hierdoor ga je oppervlakkiger ademhalen.

Als je langdurig last van stress hebt, kan dit uitmonden in chronische hyperventilatie. Dan adem je eigenlijk altijd te snel en te intensief. Dit kan zorgen voor die vervelende pijnlijke ribben.

Borstpijn door stress

De ademhaling en stress

Zoals gezegd reageert je lichaam direct op stress situaties. Je ademhaling is daarom een goede indicator van hoe je je voelt. Als je ontspannen bent, dan gaat je ademhaling rustig en zijn de betrokken spieren ook ontspannen. Maar schiet je in de stress, voel je je ongerust of angstig, dan zul je merken dat zowel je hartslag als je ademhaling versnellen. Ook zie je de ademhaling verplaatsen van de buik naar de borst.

Als je ademhaling gedurende korte tijd sneller gaat, is dit niet zo’n probleem. Maar blijft dit langere tijd zo, zoals tijdens langdurige stress, dan gaat dit een negatieve invloed uitoefenen op je lichaam. Een nadeel van chronische hyperventilatie is dat je teveel koolzuurgas (CO2) uitademt.

Dit gas is belangrijk om je spieren te kunnen ontspannen. Door een gebrek aan CO2 verkrampen ook de spieren in je borst zich, zoals bijvoorbeeld die rondom je luchtwegen en de slagaderen. Dit kan dus een benauwd en verkrampt gevoel veroorzaken.

Klachten van stress en chronische hyperventilatie:

  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Zweten
  • Benauwdheid
  • Druk op de borst
  • Pijn aan de ribben
  • Pijn op het borstbeen

Wat kun je tegen pijnlijke ribben door stress doen?

Om van pijnlijke ribben en een gevoel van druk op de borst af te komen, is het belangrijk om het niveau van stress in je leven te verlagen. Probeer dus vooral om te zorgen voor meer rust en ontspanning.

Ook al kun je niet direct de bron van de stress wegnemen (op je werk of je privéleven), je kunt wel proberen om meer afstand te nemen van je zorgen en je geest en lichaam rust te gunnen.

Tips om te ontspannen:

  • Probeer elke dag te bewegen (dit verlaagt de stresshormonen in je lichaam), vooral buiten in de natuur.
  • Zorg voor geestelijke ontspanning door meditatie of mindfulness.
  • Maak regelmatig een afspraak met goede vrienden of familie, doe iets leuks zodat je echt even weg bent van je problemen.

Zorg voor je lichaam

Stress zorgt voor stijve spieren en vaak zorgt spanning er ook voor dat je krampachtig in een verkeerde houding zit te werken. Let er op dat je regelmatig beweegt en je spieren losmaakt, vooral die van je schouders, rug en borst. Probeer eenzijdige bewegingen te voorkomen en wissel regelmatig van houding.

Met je ademhaling kun je zorgen voor meer ontspanning. Een rustige, gezonde ademhaling geeft je hersenen het signaal dat je kunt ontspannen. Door bewust het ritme van je ademhaling te vertragen, kun je je stressgevoelens verminderen. Neem dus regelmatig een paar minuten de tijd om kalm adem te halen. Probeer de buikademhaling toe te passen.

Van je stress af door Frank de Moei

Er is een hoop dat je kan helpen om stress te verminderen. Net als mijn tips tegen stress kunnen jou al een heel eind op weg helpen.

Om stress echt goed aan te pakken raad ik je toch aan om hulp te zoeken. Dat is dichterbij dan je denkt. Wat als je nu direct kan beginnen met jou stress aan te pakken zonder de deur uit te moeten gaan? Geweldig toch?!

Het kan met de bewezen thuiscursus van Frank de Moei.

Wil je meer weten over de thuiscursus van Frank de Moei? Meer dan 10.000 mensen zijn je al voor geweest!

Ja! Stuur mij naar de pagina van Frank!

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *