Stress verminderen? Hoe je ervoor zorgt dat stress minder wordt!
Wat is Stress.nl - Alles over stress op één website!
Stress 28 juli 2018
mm
Loes Geen reacties

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

De klachten van stress verminderen? In dit artikel lees je wat stress is en hoe je ervoor zorgt dat je dit onder controle krijgt!

stress verminderenStress verminderen? Gezonde stress is niet erg en kan zelfs er voor zorgen dat je productiever word, maar langdurige ongezonde stress kan nare gevolgen hebben. Daarom is het erg belangrijk langdurige stress te verminderen.

Stress is vaak niet te zien aan iemand maar als je dit regelmatig heb kan het je dagelijkse leven erg belemmeren.

Ook ikzelf heb veel last gehad van stress en dacht toen der tijd het gaat vanzelf wel weer over. Helaas was dit niet het geval en eigenlijk werd het alleen maar erger.

Mensen die stress ervaren hebben onder andere last van weinig energie, maken zich sneller zorgen en kunnen zich moeilijk concentreren.

Ook kan stress uiteindelijk leiden tot het vermijden van situaties waardoor je sociale contacten achteruit gaan. Door dit kan het nog erger worden waardoor je veel gaat piekeren en paniek aanvallen kan gaan krijgen.

Het is dus belangrijk om er wat aan te doen, maar hoe kan je stress verminderen en zorgen dat dit ook zo blijft? Hieronder leg ik je het zo duidelijk mogelijk uit en geef ik je tips om stress te verminderen.

Wat is stress?

Als we het over stress hebben dan hebben we het vaak over ongezonde spanning, maar stress is niet altijd ongezond. Het kan je ook meer efficiënt, geconcentreerd en alerter maken.

Wel moet je stress in de gaten houden en als het lang aanhoud actie ondernemen want langdurige stress kan vervelende gevolgen hebben.

Ongezonde stress kan door een hoop factoren veroorzaakt worden. Je zou kunnen denken aan dat er teveel op je werk van jou wordt gevraagd of ingrijpende gebeurtenissen in je leven.

Lichamelijke klachten van stress

Stress is een psychisch fenomeen, maar ondanks dat geeft het veel lichamelijke klachten. De klachten waar je dan aan moet denken zijn pijnlijke spieren in de rug, nek en schouders. Deze spieren gaan pijn doen omdat je met stress deze onbewust aanspant.

Het niet ontspannen van deze spieren kan zorgen voor hevige hoofdpijn, dit word ook wel eens uitgelegd als: Het gevoel een strakke band om je hoofd te hebben.

Stress heeft ook invloed op het geheugen, de concentratie en het slapen. Je kan je dus minder goed concentreren op je werk maar ook in de ”normale” dagelijkse bezigheden en je kan geheugen problemen ondervinden.

Man met veel stress

‘S avonds als je wil gaan slapen dan zal het moeilijker zijn om in slaap te vallen, door te slapen en in je diepe slaap te komen. Dit kan op lange termijn ook vervelende gevolgen hebben op je lichaam want een mens heeft een goede nachtrust nodig.

Psychische klachten van stress

Stress is een psychisch fenomeen en heb je sowieso last van psychische klachten, maar deze klachten kunnen veel erger worden als je er niets aan doet om je stress te verminderen.

Bij verergerde psychische klachten zou je moeten denken aan een burn-out, zware depressie en paniek aanvallen. Deze verergerde klachten ontstaan doordat je fysiek en psychisch uitgeput raakt.

Doordat je maar blijft nadenken en ‘s avonds wakker ligt krijg je niet genoeg slaap waardoor je nog meer stress krijgt. Door nog meer stress en weinig slaap gaan je emoties ook met je spelen en kan je spontaan sombere gedachtes en huilbuien krijgen. Hierdoor krijg je in de loop van de tijd een verhoogde kans op een burn-out of depressie door stress.

Omdat je van stress een burn-out of depressie kan krijgen heb je ook een verhoogde kans op het krijgen van paniekaanvallen. Als je hier al last van heb dan raad ik je aan om per direct actie te ondernemen en je huisarts te bellen.

Paniekaanvallen door stress ontstaan vaak doordat je al in de burn-out of depressie fase zit. Door depressie ga je negatiever denken en vaak situaties uit de weg. Hierdoor gaat het sociale contact met andere achteruit en kan je sneller in paniek raken bij bepaalde situaties.

Als je het gevoel heb dat de stress langdurig aanhoud of heb je veel last van stress? Onderneem dan actie om je stress te verminderen.

Tips om stress te verminderen

Om van je stress af te komen of te verminderen lijkt een moeilijke opgave. Je hoofd zit al overvol met gedachten en dan ook nog van je stress af proberen te komen.

Dit lijkt moeilijk maar het is makkelijker dan je denkt. Hieronder geeft ik je een paar praktische tips om met een overvol hoofd toch je stress een stuk te verminderen.

Ga iets makkelijks doen

Stress komt vaker voor bij mensen die veel ondernemen op een dag. Je kan dan denken aan mensen met een eigen bedrijf of mensen die erg creatief zijn.

Een erg handige tip is neem een dagje vrij en ga iets doen wat je leuk vind en niet al te moeilijk is. Dan hoor ik je denken; ja maar ik moet toch wel echt iets doen voor mijn bedrijf / werk of in het huishouden.

Dat snap ik helemaal en ik raad je aan om dan het belangrijkste te doen en je daarna te belonen met wat je leuk vind en waar je rustig van wordt. Als je dit regelmatig gaat doen dan zal je zien dat dit gaat helpen je stress te verminderen.

vrouw met stress doet yoga om te bewegen.

Stress verminderen? Ga bewegen!

Hoe meer je beweegt hoe ontspanner je wordt. Door te bewegen zoals bijvoorbeeld een stukje te gaan wandelen in het bos verminderd je stress. Dit komt omdat je de spieren die je onbewust aanspant als je gestrest bent dan juist ontspant.

Je lichaam is dan met iets anders bezig dan wat je normaal doet en je gaat merken dat dit een positief effect heeft.

Vermijd slechte voeding

Als je gestrest bent dan is je lichaam uit balans. Het is dan ook goed om op je voeding te letten en gezond te eten en drinken. Als jij je stress wil verminderen dan moet je echt gaan letten op je voeding.

Probeer een gezond eetpatroon aan te leren en vermijd suikers. Door gezond te eten met genoeg vitamines ga je merken dat jij je lekkerder in je vel gaat zitten. Doordat jij je lekkerder in je vel gaat voelen ga je merken dat de stress een stuk zal afnemen

Ook is het heel belangrijk om cafeïne te vermijden. Cafeïne stimuleert de aanmaak van het stresshormoon cortisol.

Ik snap dat je nu denkt maar ik kan echt niet zonder mijn bakkie koffie ‘s ochtends. Zelf had hier ook moeite mee, maar als je het alleen op het bakje koffie in de ochtend houd dan is dat niet erg.

Stress verminderen door te ontspannen

Stress verminderen door te ontspannen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf had ik hier ook veel moeite mee, maar uiteindelijk had ik iets gevonden wat mij heel veel had geholpen.

Wat mij veel heeft geholpen is een bezigheid zoeken waar je niet veel hoeft bij na te denken en dat niet teveel inspanning van je vraagt. Ik zal je een paar voorbeelden geven.

Ga eens schilderen of tekenen en doe dat dan buiten waar het heerlijk rustig is. Koop een bouwmodel en ga deze op je gemak in elkaar zetten. Zo zijn er een hoop rustgevende dingen te bedenken. Ga bij jezelf na waar jou interesses liggen want er is 100% iets te vinden waar ook jij rustig van wordt.

Vrouw doet een yoga oefening

Stress verminderen door yoga

Stress verminderen door yoga is één van de snelste manieren om de spanning uit je lichaam te krijgen. Door te mediteren en op je ademhaling te letten kan je elke spier in je lichaam ontspannen.

Nu denk je natuurlijk dit is helemaal niets voor mij en dat dacht ik ook, maar ik raad je aan om het echt een keer uit te proberen.

Probeer maar eens goed en rechtop op een stoel zitten laat je armen langs je lichaam hangen en ontspan. Sluit nu je ogen en adem rustig in en uit. Houd dit een kwartier vol en je zal merken dat als jij je ogen weer open doet dat jij je heerlijk ontspannen voelt.

Minder stress en zorgen door Frank de Moei?

In dit artikel heb ik je uitgelegd wat stress is, wat de symptomen zijn en wat je hier aan kan doen. Maar iets aan je stress doen kan veel makkelijker dan hier boven beschreven.

Frank de Moei heeft een E-cursus gemaakt om heel makkelijk minder stress en zorgen te hebben. En zelfs in de toekomst veel positiever in het leven te staan dan ooit te voren.

Wil je de stress verminderen in je leven? Dan raad ik de bewezen internet cursus van Frank de Moei van harte aan.

Meer informatie over de cursus Nooit Meer Zorgen of Stress? Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan!

Ja! Ik wil van mijn stress af!

Wil je van je stress af en ontspannen zijn? Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn! Al meer dan 10.000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil geen stress meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *