Wat te doen tegen stress? Omgaan met stress

Wat je absoluut WEL en NIET moet doen!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
Stress

Wat te doen tegen stress? In dit artikel lees je wat je absoluut WEL en NIET moet doen om stress te verminderen!

Wat te doen tegen stress?

Omgaan met stress kan in het dagelijks leven erg belemmerend zijn en veel zoeken dan ook een oplossing om wat te doen tegen de stress. Er zijn een hoop verschillende methodes om wat te doen tegen stress, zoals mindfulness, yoga en meditatie.

Veel mensen zeggen geen tijd te hebben voor yoga of mindfulness terwijl deze methodes wel erg goed werken. Daarom ga ik in dit artikel verder dan alleen de meest bekende manieren wat je kan doen tegen stress.

De één wil beter omgaan met stress op het werk en de ander weer in het gezinsleven. Bij iedereen is de oorzaak anders en de onderstaande manieren om wat tegen stress te doen zijn daarom ook speciaal uitgezocht. Er zit voor iedereen wel een goede manier tussen om wat tegen stress te doen en er beter mee leert omgaan.

Inhoudsopgave

Wat kan je doen tegen stress?

In het dagelijks leven zijn er steeds meer mensen die last hebben van stress en er zijn dus ook steeds meer mensen die opzoek zijn naar wat zij hiertegen kunnen doen. Op internet is er tegenwoordig een hoop informatie over wat je kan doen tegen stress te vinden en het één is betrouwbaarder dan het ander.

Wat je bijvoorbeeld kan doen tegen stress is yoga of mindfulness, maar wist je ook dat je door bijvoorbeeld wandelen, ademhaling of met een andere mindset je beter om kan gaan met stress?

Om wat te doen tegen stress moet je eerst weten waar het vandaan komt. Door dit te weten kan je het beter aanpakken en uiteindelijk beter omgaan met jou stress.

Blijf goed voor jezelf zorgen

Als je ooit met stress naar de huisarts bent geweest dan zal dit je bekend voorkomen. Maar het is wel waar, gezond eten en meer bewegen helpt wel degelijk tegen stress.

Door stress laat je sneller gezonde voeding liggen en heb je minder zin om iets te ondernemen. Het is erg belangrijk dit wel te blijven doen om je energie op pijl te houden.

Gezond eten en drinken

Blijf goed eten en drinken tijdens stress. Stress vraagt veel energie van ons lichaam en door goed op je gezondheid te blijven letten blijf je fit en zal je beter kunnen omgaan met stress. Ook is het belangrijk slechte voeding te vermeiden zoals alcohol en koffie.

Stress en gezond eten

Goede nachtrust

Ga op tijd naar bed en sta op tijd weer op. Een goede nachtrust doet een mens altijd goed en dus ook bij stress. Vaak willen mensen in bed blijven liggen met stress, maar het is aan te raden op tijd op te staan om niet je slaapritme te verstoren.

Blijf bewegen

Goede beweging helpt om de klachten van stress te verminderen, met name de psychische klachten.

Door bijvoorbeeld te sporten of een boswandeling te maken zal je het piekeren drastisch verminderen. Dit komt omdat je dan met jou gedachtes even ergens anders bent dan bezig met je stress.

Maak je hoofd leeg

Om te zorgen dat stress je leven minder gaat beïnvloeden is het erg belangrijk je hoofd leeg te maken. Om daarmee te beginnen is het belangrijk erachter te komen waar jou stress vandaan komt.

Als je dit weet kan je wat gaan doen tegen deze stress.

Praat erover met andere

Het praten over stress met andere kan ervoor zorgen dat jij je rustiger gaat voelen omdat bekenden nu weten waar jij mee zit. Ook nu andere weten dat jij stress hebt kunnen hun hier rekening mee houden.

Accepteer de stress

Het accepteren van de stress betekend niet dat je dan niets aan de stress factor moet gaan doen. Door stress te accepteren kan je het makkelijker loslaten, omgaan en met gezond verstand de stress aanpakken.

Ook is het belangrijk niet boos en gefrustreerd te worden. Laat het los en het is nou eenmaal zo dat je last van stress hebt. Je zal merken dat er een rust in je hoofd komt waardoor je makkelijker om kan gaan met de stress.

Maak keuzes

Je kan niet alles tegelijk doen. Het is belangrijk om keuzes te maken met wat je wil doen en moet doen. Probeer zo min mogelijk tegelijk te doen en doe de dingen die je doet rustig en geconcentreerd.

Je zal merken dat je minder gestrest te werk gaat en de dingen die je doet doe je beter dan als je van alles tegelijk doet.

Leer ontspannen

Het is belangrijk om bij stress goed te leren ontspannen. Dit kan je doen door rust te nemen, maar nog belangrijker is het leren ontspannen in je hoofd.

Als je geen ontspanning vind in je gedachtes gaat het je ook niet lukken om ontspannen iets te gaan ondernemen. Hieronder staan een aantal voorbeelden hoe je kan ontspannen met stress.

Ga wandelen

Bij wandelen denk je niet gelijk aan ontspannen, maar wandelen kan juist heel ontspannen zijn. Om ontspannen te gaan wandelen is het erg belangrijk een plek uit te zoeken waar jij je rustig bij voelt.

Denk dan bijvoorbeeld aan het strand of bos. Hier kan je even de hectiek van het ”normale leven” los laten.

wandelen tegen stress

Ga iets leuks doen

Het is erg belangrijk plezier te hebben en daarom ook één keer in de zoveel tijd iets leuks te plannen. Let echter wel op dat je niet iets gaat doen wat heel veel energie kost en als je dan thuis komt de stress prikkels minder goed aan kunt.

Mindfulness en Yoga

Veel mensen hebben wel eens gehoord dat mindfulness en yoga goed zijn om wat te doen tegen stress. Veel hebben alleen het probleem zich er echt aan toe te geven en actie te ondernemen, terwijl het één van de beste manieren zijn om wat tegen stress te doen.

Yoga en mindfulness hebben niet alleen het voordeel van een snel effect tegen stress, maar hebben ook op lang termijn een erg positief effect op het omgaan met stress situaties.

Wist je dat er tegenwoordig een combinatie van deze twee is? Dit heet mindful yoga. Het is yoga met de elementen van mindfulness.

Thuiscursus beter omgaan met stress

Voor wie liever toch hulp wil om wat tegen de stress te doen is een cursus misschien wel iets voor jou. Op internet zijn er verschillende cursussen te vinden en het één is betrouwbaarder dan de ander.

Als ik je er één mag aanraden dan zou ik voor de thuiscursus van Frank de Moei gaan. Frank zijn cursus is bekend van het AD en andere bladen. Dit wil natuurlijk niet veel zeggen, maar ik kan je vertellen dat er meer dan 10.000 deze cursus hebben gevold. Het grootste deel leeft nu een stress en zorgen vrij leven.

Meer weten over de cursus van Frank?

Ja! Breng me naar zijn website

Misschien vind je dit ook interessant?

Wil je van je stress af en ontspannen zijn?

Dan kan dit wel eens dé oplossing zijn!

JA! IK WIL GEEN STRESS MEER!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *